Fredag kväll

Det har gått en tid sedan jag skrev något. Jag har varit lite håglös. Är det egentligen fortfarande. Nu har jag en trevlig helg framför mej med massor av fotograferande. Vi får se hur många bilder jag tar själv men vara med ska jag. Jag tycker det är lika kul att vara assistent som att ta bilder själv. Något kommer jag nog göra som jag så småningom kan visa här. Jag är dock troligen den långsammanste retouchör som finns. Jag gissar att alla mina modeller sitter hemma och svär över mej. Jag tror att jag är lite för noga och det finns säkert snabbare och bättre metoder än dom jag använder. Nå, nog om det.

Jag har hållit på och förklarat en massa självklarheter här. Jag tänker inte börja igen. Bara för att kolla om ni nu lärt er. Hur belyser man enklast en high key bild med bara en ljuskälla? Det ända som behövs är bakgrund en ljuskälla med bare bulb samt reflex och diffusionsmaterial. Beskriv hur du gör det, hur du ställer upp ljus och använder materialen. Inte minst viktigt är hur mäter du ljuset? Jag lovar svara er om någon ger sej på att svara mej. Det är väldigt enkelt.

Detta är trots allt en bildblogg, eller om ni så vill fotoblogg. Jag måste visa lite bilder också. Idag har jag plockat fram en bild på den underbara Josephine. Hon är väldigt vacker och fantastiskt lätt att jobba med. Hon kom förbi studion en dag förra veckan, straxt innan hon skulle till Paris för att jobba där några månader. Jag kan glädja alla med att det går bra för henne där. Titta gärna igenom hennes blogg där ni kan fälja hennes äventyr.



Detta är den första jag fått klart än så länge. Vi gjorde ett flertal olika ombyten så jag hoppas att kunna lägga upp fler inom en snar framtid. Beysningen jag använt är väldigt enkel. Josephine ville ha några svartvita bilder i sin bok. Lite rockigare än mycket av det hon hade tidigare. Jag ville koncentrera mej på henne och låta henne ta plats i bilden så jag gjorde ett ljus som plockar fram henne. Tyvärr måste jag också erkänna att jag hade en hemsk huvudvärk den dagen. Jag var verkligen inte på mitt bästa så stackars Josephine fick stå ut med en enorm massa exponeringar för att jag skulle vara säker på att jag fått något. Jag skäms lite för det. Jag valde ett ganska mjukt ljus, en Profoto softbox 90x120 cm som huvudljus. Det ger mej ett mjukt fint ljus över henne utan att bränna ut den vita T-shirten. Det blir dock inte så mjukt att jag förlorar känslan i bommullstyget. Jag vill egentligen ha ett så pass hårt ljus som huvudljus att jag får en tydlig spets i ljuset på tyget att jag tydligt ser väven. En softbox på 90X120 är lite på gränsen men om jag bara är noga med skärpan och har skarp optik så funkar det. Det ideala ljuset är enligt min åsikt ett paraply, helst ett riktigt stort. För en helfigur minst lika stort som modellen är lång, alternativt två 5 fotsparaplyer. Då använder jag inte vilka paraplyer som helst. Det finns billiga på Kaffebrus, det är absolut inget fel på dom men insidan på dom är slät blank silver. Det blir för fokuserat och hårt. Jag föredrar Profoto's paraplyer, dom har en knottrig silver insida. Det ger ett något mjukare ljus utan att tappa den karatäristiska spets som ett silver paraply ger. Kaffebrus paraply funkar fint det också men är svårare att jobba med eftersom det har en hårdare avtoning och det gör att man får en smalare ljusbild. Det ultimata paraplyet är djupt och knottrigt, tycker jag men andra har säker andra erfarenheter.

Ok, här valde jag lite mjukare ljus. Inte bara för att vara snäll utan även på grund av dom blanka svarta byxor vi valde. En blank yta kan vi inte definiera med högdager och skugga som ett mattare material, som hud till exempel, vi måste definiera materialet med spetsdager och lågdager. För att få en spetsdager som är stor och mjuk utan att ha för hög kontrast mot lågdagern behöver vi en stor mjuk ljuskälla. Det vill säga en softbox. Min 90x120 cmbox lyser inte ut hela höjden. Om jag inte lägger till något nedåt kommer jag förlora spetsdager i den nedre delen av Josephine's byxor. För att lösa det lade jag helt enkelt till ytterligare en softbox 90x60 cm under den större. Det gör att jag kan öka ljuset ytterligare på den nedre delen av bilden. Jag ger ungefär 2/3 bländarsteg mer på den mindre boxen för att ge en fin definition i byxorna. Eftersom jag vill ha hög kontrast i bilden behöver jag en hel del ljus för att behålla teckning i spetsdagern i byxorna. Det ger mej samtidigt en snygg mjuk skugga på bagrunden just vid hennes fötter. Nu hade Josephine ett par väldigt snygga skor i svart mocka, och alla som fotograferat svart mocka eller svart fleece vet hur mycket ljus man kan behöva lägga på för att få upp teckning. Det är i princip det hela. För att skapa lite intresse i bakgrunden lade jag ett bakgrundsljus högt upp till höger som jag låter tona nedåt. Jag vill helst inte ha den horisont jag får i böjen på bakgrunden men eftersom min studio är så liten är det i det närmaste ofrånkomligt. Det optimala är att ha dubbelt så långt från modell till bakgrund som från modell till huvudljus. Då smittar inte huvudljuset mot bakgrunden och bakgrunden ger inget ströljus mot modell. Till nästa gång kanske jag ska visa en produktbild. Finns det något intresse för att se hur jag belyser sådant?

Kommentarer
Postat av: Tobias Karlsson

Får se hur bra minnet är nu :)

Största problemet som jag ser det är om man vill göra en helkropp eller halvkropps bild. Risken är att en ljuskälla kommer att göra upphov till en gradient i ljuset. Om man bortser från det så tror jag att det lättaste blir att sätta blixten ungefär vid sidan av modellen riktad mot bakgrunden. Sedan sätter man diffusions en bit framför blixten som gör att en stor del av ljuset går genom tyget på bakgrunden. En del ljus kommer dock att gå rätt mot modellen och genom att använda reflexskrämar kan man sedan studsa det mot kameran och sedan tillbaka igen för att få ljuset att falla in på modellen i önskvärd vinkel. Genom att ändra avståndet på reflektorer och tjockleken på diffusionstyget borde viss reglering av ljusstyrkan kunna göras.

2009-09-23 @ 22:43:11
URL: http://www.tkfoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0