Ny vecka

Plötsligt tycks alla ha kommit tillbaka från semestern. Jobb börjar droppa in och allt börjar kännas bättre. Det är enormt vilken feedback jag får på min lilla blogg. Människor jag aldrig trodde skulle ha något intresse av vad jag pysslar med i min lilla grotta hör av sej. Det är verkligen kul. Ok, det skulle kanske vara ännu mer kul att träffa folk i verkligheten men i min ålder tar man vad man får. :-) Någon trodde jag helt bytt inriktining och sysslade mest med modefotografering. Vilken makt det är i dessa medier. Vad vill ni se i denna blogg? Ok, jag har förstått bilder men mina tankar om livet ger inte många kommentarer. Kanske att jag beskriver hur en bild är gjord? Det är dock sällan svårt att se. Jag är gammal och började med film och sedan jag började med digital bild i mitten på -90 talet så fortsatte jag bara. Jag gör förvisso så mycket redigering jag kan men ligger i min stil ganska nära det jag gjorde redan med film. Det jag gör i redigering är mest kurvkorrigering och nivåer. Det jag fångar i rawbilden är väldigt nära det jag tänkt ut från början. Vad jag kan säja är att jag inte planerar så mycket, inte ner i dom minsta detaljer i varje fall. Jag jobbar nog ganska snabbt och spontant. Faktiskt lite på gränsen till slarvigt. Jag vet många som är betydligt mer noga än jag är. Jag plockar fram et exempel.



Den här bilden är väldigt spontan. Jag och Matthias samlades, med makeup artisten Emelie, på morgonen för att få till lite bilder i studion. Vi hade några idéer som Matthias samlat som han ville ha. Jag hade inte funderat så mycket men tittat igenom det material Matthias skickade. Det är så skönt att jobba med folk som han. Drivande med egna idéer och en stark vilja att det verkligen ska bli bra bilder. Ok, han är ganska snygg också och det hjälper ju. Vi hade gjort några ombyten innan vi kom fram till detta. Det är Matthias egen kavaj och linne, sedan hittade jag en plastrong, stavas det så? Till sist var problemet med byxor. Matthias hade mest jeans så jag chansade på ett par av mina egna byxor. Dom som sett både mej och Matthias skulle aldrig tro att han någonsin skulle kunna komma i mina byxor, men det gick. Sitter ganska bra faktiskt. Han gick lite konstigt med det syns ju inte på bild. Nu hade vi en outfit vi alla trivdes med. Hur skulle vi då få till lite rörelse och stämmning i bilden. Någon kom på vindmaskinen. Därmed var bilden klar åtminstone i mitt huvud. Matthias gick ut och ställde sej. Jag lyfter upp kameran och ropar något fånigt. Trycker av och vi har en bild ingen av oss kunde hitta något direkt fel på. Vi satte hela i en exponering. Det är sällan det händer. I detta fall säger det en hel del om kvaliteten i vårt team. Matthias är så klar på vad vi vill ha att han sätter posen och blicken direkt, kolla den blicken. Emelie har fixat make som sitter klockrent. Jag har lite tur och exponerar rätt. Men ok, det är väldigt lite tur inblandat i studiofotografering. Med en så enorm modell som Matthias och så säker makeup som Emelie kan ge. Då är det inte tur längre, det är yrkeskunnande. Ljuset till den här bilden kommer från en Elinchrome Octabox 195cm från bildens vänster. Jag tycker att ljus ska komma från vänster, det är det sätt jag gillar att komponera. Jag har en ganska stor vinkel för att ge en så kallad closed loop eller Rembrandt belysning. Jag använder inget tyg på Octaboxen för att få ett hårdare ljus som ger mej bättre teckning i kläderna. Det är även ett ganska stort ljus som ger mej en jämn teckning över hela kroppen. Min studio är egentligen för liten för att funka på helbild men det går med ett nödrop. Jag har ingen reflexskärm eller något annat för att lyfta lågdagern. Jag vill ha tunga skuggor i denna typ av bild och om ni ser igenom mina bilder så syns det nog att jag tycker att lågdagerteckning är för veklingar. För att ge lite liv i bakgrunden har jag en blixt riktad mot den på kamerans vänster även den. Det är allt. Om jag minns rätt är denna bild gjorde på bländare 11 så effekten på huvudljuset borde vara omkring 500 Ws och effekten på bakgrunden något lägre. Brännvidden är 150 mm, kameran är min PhaseOne 645 med P30+ bakstycke. Ställ gärna fler frågor om det är något ni vill veta.

Kommentarer
Postat av: Eva

Jättekul med beskrivningar av hur du gått tillväga när du fotat! På frågan om vad jag vill se mer av på bloggen så kan jag svara att jag gärna skulle se en likadan beskrivning av bilderna du lagt upp på Linnea vid vattnet.

2009-08-25 @ 12:33:42
URL: http://www.kronfalt.se
Postat av: linda

intressant läsning! är alltid nyfiken på vad som händer bakom en bild, och som Eva föreslår så skulle det också vara intressant att veta bakgrunden till Linnea vid vattnet...

2009-08-25 @ 18:09:12
URL: http://www.lindae.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0