Mitt i veckan

Min blogg har slagit ett litet rekord. 28 besökare och ett gäng kommentarer. Jag är så lycklig. Tack så mycket. Nu är jag på gott humör igen och kan sätta mej ner och skriva lite. Klockan är dessutom bara straxt efter ett så jag är klar tidigt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på att skriva om. Jag tycker jag plågar er alla med massor av meningslösa detaljer. Förvisso nödvändiga detaljer men kanske lite nördiga. Jag har gjort ett par bilder idag men dom får jag inte visa ännu. När man gör jobb så är det ofta bilder som ska användas långt senare. När man sedan får använda dom har man nästan glömt att man gjort dom. Nåväl, det var kul idag i alla fall. Men igår, om det nu var måndag igår, så var Petra här. Ni minns den modell jag tog några bilder på i Malmö. Har ni sett dom bilder Lambis gjorde på henne? Jag tycker dom är riktigt snygga. Jag fattar inte vad det är han gör för att få den där läckra softningen men behåller en snygg skarp kärna. Jag tänkte jag skulle testa min metod för det. Jag blev så glad när Petra hörde av sej och berättade att hon skulle komma upp till Stockholm, dessutom ta sej tid att leta sej ut till min grotta till studio. Jag lyckades få en av mina favoriter som makeupartist, Fabiana Coelho Corte. Hon är en underbar människa, naturligtvis en duktig makeup artist men dessutom helt gudomlig på hår. Men vad som kanske är det viktigaste en underbar människa. Hela hennes person utstrålar energi. Det blir alltid roligt när hon är med. Jag måste visa den här bilden.



Det här är en bild från tidigare i somras, då fick jag glädjen att göra studentbilder på Rebecca Ploj. Rebecca är värd ett helt eget kapitel och jag är säker på att jag kommer till det. Det är Fabiana till vänster, hon är lite kortare.

Var var jag? Jo, Fabiana kom och vi kunde börja. Medan Petra och Fabiana valde ut kläder till det lite rockiga tema vi tänkt till bilderna så fixade jag runt lite i studion. Det var vardag så jag ljög nog lite till några kunder som ringde. Dom kanske inte alltid uppskattar att jag låter jobben ligga en stund och istället leker lite. Jag tror dock att dom vet att det är tack vare att jag leker så här som jag blir bättre och snabbare på att göra deras jobb. I slutänden blir det billigare och bättre för dom också. Jag kunde göra det som behövde bli klart under natten i alla fall. Nåväl, jag hade under en tid funderat på dom bilder Lambis gjort och ville få en liknande effekt med lite soft med skarp kärna. Jag var ute efter effekten. Jag kan aldrig göra en Lambisbild. Han är en gud och en sann konstnär. Jag gör mina bilder.



Detta blev en av bilderna. Vi gjorde fler ombyten däribland några även i svartvitt. Men jag valde att visa denna eftersom den visar Petra på ett fint sätt. Hon är en ruskigt duktig modell med full koll på poser och hon flyter från pose till pose. Det är som att se en slags dans. Hon har en bra blick som hela tiden följer med. Hon har den fokus jag vill ha i blicken hos mina modeller. Se hur lugn och naturlig hon bara är. Det är närvaro det. Här kan ni också se det fina arbete Fabiana gjort med makeup. Kolla hur hon plockar upp färger från Petras hy och dom accesoarer vi valt. Den fina toning hon fått fram i det röda. Jag är imponerad. Jag gjorde naturligtvis några beautybilder också men dom har jag inte hunnit fixa ännu. Där kan ni studera i detalj hur hon lagt makeup.

Så var det tekniska. Jag ville ha en lite softad känsla i bilden utan att för den skull tappa skärpa. Hur skulle jag göra det? Jag kunde inte komma på hur Lambis gjort så jag gick tillbaka på mina kunskaper. Så för att få det soft kan jag gå åt två håll. Jag kan softa bilden redan i kameran. Vilket egentligen inte funkar eftersom det gör att jag tappar skärpa. Det kunde jag inte. Kvar är då att göra något åt ljuset. Alla vet ju att ju större ljuskälla jag har desto softare blir ljuset. Så jag tog en stor ljuskälla i detta fall valde jag en Prosoftbox 120x180 cm. Det är softboxarnas motsvarighet till ett svart hål, jag fick pumpa in 1200Ws för att kunna få den arbetsbländare på f: 11 2/3 som jag ville ha. Jag väljer att jobba med en så liten bländare för att jag behöver skärpedjup. Min kamera har bara en autofokuspunkt i mitten, den funkar inte så bra den heller, så för att klara mej använder jag liten bländare. Optimalt vill jag ha en bländare på f:8 så jag börjar tappa vid öronen men om jag gör det på min 150 mm optik så missar jag skärpan i ögonen på hälften av bilderna. Jag är inte riktigt van vid den här kameran ännu och har svårt att fokusera manuellt. Det är kanske här läge att förklara lite ord. Det är inte att förväxla hårt eller mjukt ljus med hög eller låg kontrast. Jag har på denna bild relativt hög kontrast 1:4 ungefär. Men ett mjukt ljus. Kontrasten är bara skillnaden i exponering mellan högdager och lågdager inget annat. Medan mjukt eller hårt ljus är något annat och det ska vi nu gå igenom. Detta är enkelt så jag ska inte behöva skriva kilometer med förklaringar. När vi ser på en bild har vi tre distinkta delar vi kontrollerar med att välja hårdare eller mjukare ljus. Först är det spetsdager, dom vitaste reflexer vi får i huden, sedan är det högdagern, den del av huden som är korrekt exponerad vid den arbetsbländare vi valt. Den hud som har hudton. Till sist är det skuggan, lågdagern. Mellan högdager och lågdager har vi ett parti som på Engelska kallas Shadow Transfer Area. Jag vet inte riktigt vad vi kan kalla den på Svenska Skuggövertoning? Vi är lite vilda och håller oss till Engelska. Vad händer då med dessa partier om jag väljer en stor ljuskälla? Först och främst ser vi spetsdagern. När jag har en stor ljuskälla sprider jag ljuset över en stor yta, jag ändrar inte ljusmängden men när jag har en bestämd ljusmängd över en större yta blir spetsdagern större och minskar i intensitet per ytenhet. Det vill säga att vi får en stor yta som är spetsdager men eftersom ljusmänden inte ökar minskar kontrasten mellan spetsdager och högdager det i sin tur ger effekten av att spetsdagern ser ut att försvinna. Huden eller även för den delen ett tyg, ser ut att vara matt. Med en liten ljuskälla blir spetsdagern mindre, intensiteten densamma och därmed högre, eftersom vi har samma ljusmängd på mindre yta. Det vi ser i huden är att den ser blankare ut. En mattare hy ser ut att vara softare. När jag vet det kan jag styra hur matt, eller soft, jag vill att hyn ska vara genom att välja olika stora softboxar. Jag tog mitt svarta hål och fick en så soft högdager jag kan få. Nu har vi även skuggan att tänka på. Med en större ljuskälla får jag en längre Shadow Transfer Area. Det vill säga att min skuggkant blir mindre distinkt. Även det gör att huden ser mer matt ut. När det gäller rynkor blir dessa mindre framträdande genom att vi har så lång Shadow Transfer Area får vi aldrig någon kärnskugga, det gör att små rynkor aldrig syns. För att trots detta behålla en hög kontrast måste jag ställa ljuset i en större vinkel från kameran. Den stora ytan som ljuskällan har gör att ljuset smiter runt formen i ansiktet och ger ingen tydlig form. Det är genom att ha kontroll på spetsdager, högdager och skugga vi skapar form. På Petra ville jag ha en Open Loop belysning, det vill säga att näsans skugga inte når fram till skuggan på kinden. Petra har ett väldigt vackert format ansikte med tydliga linjer, dessa är ytterligare förstärkta av den fina makeup som Fabiana gjort. Jag behöver inte förstärka det ytterligare. Genom att använda en Open Loop accentuerar jag istället hennes vackra käklinje och haka. Om jag skulle lägga en Rembrandt belysning hade jag skapat mer dramatik men då hade hennes ansikte börjat konkurera med kläderna och stylingen. Jag gör inte porträtt utan mode. Om jag la ett dramatiskt ljus över hennes ansikte och fantastiska ögon hade det dragit för mycket av intresset. Petra är en människa som aldrig kan få nog uppmärksamhet men i sin roll som modell ska hon bära upp kläder och visa klädernas bästa sida. Själv är hon en del av säljargumentet. Man ska se bilden och vilja köpa dom för att bli lika vacker som modellen. Om modellen får för stor plats i bilden ser vi bara henne och henne kan vi inte köpa. Nu är dessa bilder tester för Petra som modell, då måste jag som fotograf ge henne lite mer plats än vad hon skulle få i en skarp modebild. Men jag får inte hemfalla åt att göra porträtt. Visst är Petra vacker och alla skulle säkert vilja ha en bild av henne på väggen men min kund säljer kläder ch det är dom som betalar min mat.Det är också ganska svårt att få till en bra Rembrandt belysning med så stor ljuskälla, Shadow Transfer Area blir så lång att jag aldrig riktigt får någon distinkt högdager på skuggsidan av ansiktet. Det ser mer ut som om jag har lagt en slarvig Splitlight. Målet med hela denna övning var att få fram en soft känsla i bilden, att likna det som Lambis gjort. Jag erkänner redan nu att jag inte kommer hela vägen på detta sätt. Jag kan få det ytterligare något softare genom att använda en mörkare bakgrund. Det blir en viss glöd kring högdagern i huden när jag ökar kontrasten mot bakgrunden. Jag valde trots det en ljus grå bakgrund. I detta fall Flint från Lastolite. Min favorit bakgrund är egentligen Storm Grey från Savage men Procenter där jag köper mina bakgrunder har inte Savage. Savage är något mattare i ytan dessutom och det hjälper i min lilla studio. Skillnaden är dock inte så stor att jag har något problem med den. Det är en ljust varmgrå bakgrund och det ville jag ha. Jag har lagt ett bakgrundsljus mot bildens övre högra hörn för att skapa en toning. På brund av att min studio är så liten får jag en väldig massa spill från huvudljuset mot bakgrunden så jag får den aldrig riktigt mörk i alla fall. Huvudljuset är på denna bild ungefär 1,5 meter från modellen och modellen är bara 2,5 meter från bakgrunden. Resultatet av detta är att det ljus som når bakgrunden bara är 1 1/2 bländarsteg lägre än det som når modellen. Det blir en kompromiss med så liten studio men jag är nöjd med resultatet. Det är en glädje att få arbeta med så duktiga modeller som Petra, att jag dessutom får stöd från Fabiana gör bilden bättre och mitt liv roligare. Stort tack till er bägge.

Jag vet inte om någon blir klokare av detta men om det är något som är oklart så är det bara att fråga. Jag ska försöka förklara bättre och kanske lite kort också.

Kommentarer
Postat av: Ryan

wow.. thanks for the detailed information man.. im wondering if your blog entries will come out as books on tape? ;)

2009-09-02 @ 10:44:13
URL: http://ryangarrison.com/blog
Postat av: Petra

Peppe! Jag blir helt rörd av dem snälla orden och jag älskar bilden!

2009-09-02 @ 23:37:24
Postat av: Johan

YES! Jag är på helt klart! En helg inom kort vore kul. Måste bara laga en väsentlig sak på bilen så att jag kan köra. När skulle passa herrn?

2009-09-03 @ 23:28:21
URL: http://fotografier.se
Postat av: Tove

hämtar kaffet. Nu sitter jag och läser din blogg igen Peppe, måste säga att du skriver mycket bra.:) Kram

2009-09-09 @ 22:28:36
URL: http://tovelicious.blogg.se/
Postat av: Fabiana Coelho corte

Tack Peppe:) Du är Best!

2010-09-12 @ 20:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0